De individualisering van de vraag

Het volgende artikel staat in Etalage - woensdag 17 februari in VPRO Gids nr. 7 (13 t/m 17 feb '99).


Kaap de Goede Hoop, Nederland 3, 21.24-21.51 uur

Industriële ontwerpers hebben steeds meer moeite om de technologische complexiteit van apparaten gebruikersvriendelijk vorm te geven. Met andere woorden: er kan steeds meer, maar de veelheid aan knopjes en functies op apparaten zoals een video, is bijna niet meer begrijpelijk en overzichtelijk aan te bieden. Laat staan dat er begrijpelijke handleidingen bij geleverd worden.

Monique Sommer werkt als researcher bij Océ en houdt zich als intermediair tussen techneuten en vormgevers met dit probleem bezig. Vandaag in Kaap de Goede Hoop een portret van haar. Haar onderzoek richt zich vooral op gedrag, van mens en machine. Doet het ding wat ik wil en verwacht? Sommer stelt de specificaties op van het gedrag dat bepaalde apparaten moeten vertonen. Zo maakt Océ steeds meer apparaten met meerdere functies: copiers bijvoorbeeld die ook als printer kunnen dienen.

Sommer: 'Maar als iemand staat te kopieren, wil hij niet dat er opeens een printopdracht van een ander tussendoor komt.' In dit netwerkverkeer zijn dus gedragsregels nodig. Sommer: 'Vroeger benaderden we zo'n systeem vanuit de techniek, nu vanuit de gebruiker. De klant wil weten hoe zijn opdracht ervoor staat. Het interesseert hem niet welk apparaat wat doet.'

Sommer ziet een aantal belangrijke trends die de noodzaak van makkelijke interfaces onderstrepen. Het is niet alleen dat de apparaten steeds complexer worden. Ook het productieproces wordt steeds flexibeler. Daardoor is het mogelijk steeds meer producten op maat te maken, rekening houdend met de wensen van de gebruiker. Het gevolg van deze 'mass customisation', de individualisering van de vraag, is dat er allerlei varianten van producten ontstaan die toch aan dezelfde verwachtingen moeten voldoen. Daarnaast kunnen gebruikers zich steeds meer veroorloven en worden ze dus ook kritischer.

Sommer: ' Slechte auto's bestaan eigenlijk niet meer. Voor een automerk gaat het er nu om zich teonderscheiden door sfeer en gebruikersvriendelijkheid.'

Anton van Elburg


Volgende: De wereld volgens Monie